Tuesday, July 30, 2013

Format RPP Kurikulum 2013

Posted by at 4:13 PM
Kurikulum 2013 yang mulai diberlakukan bulan Juli tahun 2013 memang menuai berbagai tanggapan. Ada yang menanggapi positif, akan tetapi tidak sedikit yang menanggapinya dengan negatif. Terlepas dari itu semua, kita sebagai pendidik dan peserta didik tidak perlu hanyut dalam pro-kontra Kurikulum 2013. Kita harus segera bangkit untuk menyambut, mempersiapkan, dan mengimplementasikan kurikulum baru ini.

Sebagai pendidik, tentunya kita akan disibukkan dengan persiapan pembuatan perangkat pembelajaran mulai dari standar kompetensi lulusan, kompetensi dasar dan kompetensi inti, silabus, paparan jam pembelajaran, dan RPP. Banyak pendidik yang masih terhenyak, entah mau memulai dari mana untuk mempersiapkannya, mengingat baru beberapa mapel yang sudah dipersiapkan oleh pemerintah, yaitu: Bahasa Indonesia, Matematika, dan Sejarah. Mungkin ketika anda membaca artikel ini, sudah ada tambahan beberapa mapel lagi. Mapel yang sudah dipersiapkan oleh pemerintah tersebut di atas sudah nyaris mendekati siap, mulai dari kompetensi inti dan dasar, silabus, RPP, sampai buku pegangan guru dan siswanya.

Pertanyaannya, bagaimana dengan mapel lain? Inilah yang menjadi tantangan bagi kita semua. Tidak mungkin kan, kita hanya akan menunggu silabus, RPP, dan buku pegangan dari pemerintah, yang notabene kita sendiri tidak yakin kapan akan selesai dipersiapkan. sedangkan di sisi lain, tahun pelajaran baru sudah dimulai, dan anak-anak sudah menunggu kita untuk menjadi teman belajar, fasilitator mereka dalam menuntut ilmu.

Oleh karenanya, dalam postingan kali ini saya ingin berbagi Petunjuk Pembuatan RPP Kurikulum 2013. Mungkin sedikit bebeda dengan yang ada di sekolah anda, akan tetapi saya yakin esensinya tetap sama. Dalam format kurikulum 2013 yang bisa anda download berikut, anda tinggal mengisikan field yang sudah disediakan. beberapa isian merupakan dropdown options yang cukup anda pilih saja.

Berikut screenshot format RPP nya:


Silahkan anda download dan modifikasi sendiri sesuai mapel yang anda ajarkan... ^_^
Anda bisa download di sini

Sekian postingan kali ini, dan selamat mempersiapkan serta mengimplementasikan Kurikulum 2013 yang menantang kita semuanya.. ^_^

Salam...

Monday, July 22, 2013

Silabus Bahasa Inggris SMA / SMK Versi Kurikulum 2013

Posted by at 11:53 AM
Menilik ucapan Charles Handy:
"Instead of a national curriculum for education, what is really needed is an individual curriculum for every child.", bisa kita garis bawahi bahwa Charles Handy berpendapat bahwa homeschool curriculum ternyata lebih urgent daripada school curriculum. Namun demikian, homeschooling di Indonesia belumlah menjamur seperti sekolah-sekolah pada umumnya. Sebaliknya, akhir-akhir ini pemerintah Indonesia meluncurkan kurikulum baru yang menitikberatkan pada pendidikan karakter peserta didik yang sering disebut dengan Kurikulum 2013.
Kurikulum 2013 bukanlah harga tawar lagi, melainkan kebijakan pemerintah yang harus kita laksanakan. Memang, masih ada kekurangan dan masalah di sana-sini, terkait implementasi Kurikulum 2013 ini. Menurut kacamata pemerintah, kurikulum baru ini menyasar pendidikan karakter anak dalam porsi yang lebih besar. Oleh karenanya, mata pelajaran yang dihadapi siswa haruslah terintegrasi dengan nilai-nilai karakter bangsa.

Dalam kaitannya dengan Mata Pelajaran Bahasa Inggris, dalam Kurikulum 2013 ini terdapat beberapa perbedaan dalam implementasinya.  Dalam Kurikulum KTSP, Bahasa Inggris SMA dengan SMK sangat berbeda. Akan tetapi, di kurikulum baru Bahasa Inggris masuk dalam Kelompok Pelajaran Wajib (A). Untuk tingkat SMA/SMK, semua mata pelajaran yang berada dalam kelompok mata pelajaran wajib baik A dan B adalah sama. Sehingga silabus yang digunakan pun juga sama.

Untuk guru-guru SMK, tentunya hal ini menjadi tantangan baru. Karena kita sudah memasuki Tahun Pelajaran Baru, maka silabus ini sangatlah diperlukan bagi para guru utamanya, untuk segera dan secepatnya menyusun perangkat pembelajaran.
1. Silabus kelas X


Filenya bisa anda download di sini

2. Silabus Kelas XI



Filenya bisa anda download di sini

3. Silabus Kelas XII

Filenya bisa anda download di sini 

Jasa Pembuatan Soal Listening SMK  

Tuesday, July 9, 2013

Media Pembelajaran Interaktif - Lectora

Posted by at 4:42 PM
Salam pembelajar... :-)

Sebagai pendidik maupun peseta didik, tentunya kita menginginkan cara belajar yang efektif dan efisien. Hal ini dimaksudkan untuk mengakselerasi kecepatan belajar kita. Oleh karenanya kita memerlukan berbagai teknik dan sumber daya untuk dapat mencapai target belajar kita. Salah satu cara yang dapat kita tempuh adalah memilih media pembelajaran yang efektif dan efisien.

Media pembelajaran, seperti yang kita ketahui, berkembang terus menerus seiring bejalannya waktu. Dari batu sabak, kemudian ditemukannya kertas sehingga menjadi buku, sampai sekarang era kemajuan teknologi informasi yang sangat membantu kita dengan adanya internet.

Dalam kesempatan ini saya akan membahas salah satu media pembelajaran, yang cukup efektif (menurut saya), untuk kita gunakan dalam sarana belajar. Tentunya, sesuai dengan judul postingan ini, media pembelajaran yang kita gunakan sifatnya interaktif, atau dalam kata lain, saya lebih suka menyebutnya independent learning media. Dengan menggunakan media ini, peserta didik bahkan dapat meminimalisir peran guru, sehingga para guru bersifat fasilitator atau teman belajar.

Media pembelajaran yang saya maksud adalah Lectora. Media pembelajaran ini sangat mirip dengan Microsoft Office Powerpoint, yang tentunya sudah kita kenal sebelumnya. Lectora dikembangkan oleh Trivantis, dimana dengan menggunakan media ini, kita dapat menyatukan aspek-aspek dalam pembelajaran mulai dari perkenalan, standar kompetensi, tujuan pembelajaran, materi pembelajaran, kuis, sampai ujian kompetensi dalam satu paket media pembelajaran. Sehingga, siswa dapat belajar mandiri, sekaligus mengecek pemahaman mereka tentang sejauh mana mereka menguasai suatu kompetensi.

Berikut ini saya tampilkan screenshot dari Lectora yang pernah saya buat:




















Seperti yang dapat kita lihat, dalam Lectora terdapat menu navigasi yang memudahkan pengguna dalam belajar. Apabila seorang pengguna peserta didik belum memahami materi, dia dapat mengulang membaca materi kemudian mengecek nya dalam quiz atau ujian yang juga sudah tercantum dalam media tersebut.

Apabila anda, para guru atau pendidik, berkeinginan untuk mencobanya, anda dapat mencari nya di Google. Karena banyak sekali yang menawarkan link download aplikasi maupun panduannya... ^_^ Akan tetapi, apabila anda tidak berkenan mempelajarinya dan ingin yang instant, anda dapat menghubungi kami via email, kami siap membantu... ^_^.

Contoh Lectora di atas dapat anda download di sini

Sekian dan terima kasih... ^_^

Salam pembelajar...

Monday, July 8, 2013

Teaching English to Children

Posted by at 11:45 AM



   Teaching English at the elementary school has been a fashion nowadays, but it has lead to the wrong practice that in the general it has been taught structurally. This statement means that English is taught to children not in an appropriate way. The children are taught English just in the same way as English is taught to adults. English is taught structurally means the children is taught about English, not how to use English in their life and world. It is in contrast to the belief that states that children learn a language naturally. Many English teachers and books, which are structurally oriented. It means that they tend to focus on teaching English rules rather than how to use it. For example, in the elementary school students’ English handbooks, it is found a kind of question like this:
                                 It is … ant.
                                 (a) the                       (c) a
                                 (b) an                        (d) some

      In the level of elementary students’ age, this kind of question should not appear because it is not appropriate.

  The main goal of teaching English at the elementary school is building students’ interest in English, and “Learning by Doing” or “Task Based” is believed to be a suitable approach for the goal. The reason is related to the theory or theories underlying the approach.
      There are two theories that we should consider in exploring whether
an approach is suitable to be applied or not. They are theories on language and language learning. Those theories should have a relation with the goals of teaching English at the elementary students.

      The goals are:
1.      building students’ interest in English.
2.      students are able to communicate in English in their world.

·         Theories on language
Here, language is seen as a means of communication and a means of expressing meanings. It has a relation with the second goal, that is the students are able to communicate in English in their world. To communicate means able to deliver and to express meaning well.

·         Theories on language learning
Here, we deal with how language is acquired. It believes that children learn their mother tongue naturally by doing things. Learning a language is a part of children life. The correction happens naturally by giving the correct examples in conversation. In children world, learning language takes place through actions so that this theory believes that children learn language better and more effective when they are doing something. This belief has a relation with the first goal, that is building students’ interest in English. Learning through actions will create fun to children. If the children get fun and motivated in learning English, their interest in learning English will increase as well.

From the explanation above, it is clear that the theories meet the goals of teaching English to young learners. In conclusion, the approach is suitable to be applied.

     Vocabulary to teach can be selected using the principle “here and there”. It means, children will more easily master vocabularies which are close to them. For examples:

      Nouns:       body                ears                     head                   hair
                        eyes                 nose                    lips                      chest
                        hands               fingers                knee                    feet
                        hat                   clothes                shirts                   pants
                        bag                  socks                  shoes                  book

      Verbs:        see                   breath                 eat                      chew
                        smell                laugh                  smile                   listen
                        jump                run                      write                   read
                        hold                 throw                  play                    walk
                        move               kick                    punch                  shake
 
      Adjectives: black              brown                 white                  big
                        small                tall                      short                   fat
                        thin                  fast                     slow                    beautiful
                        strong              weak                   hot                      cool
                        long                 thick                   wide                   narrow

      Integrating English to other subjects such as Biology, Art, and Mathematics is advantageous for successful English teaching to young learners at the elementary school. Teaching English to young learners at the elementary school can be related to the other subject matters. Based on “Learning by Doing” approach, putting the children’s need first is considered as the best approach in motivating the students (David Vale and Anne Feunteun, 1995:32). Still, based on this approach, integrating English to other subjects may enrich the activities, vocabularies, language functions that might be found. Different subject matters will produce different activities and different language functions as well. By having different and various activities, the students will get fun and motivated in learning English. It means that integrating English to other subjects will get the students more involved in the activities. The use of different language functions will also enrich students’ skill in using them in real conversations. Besides, the students may learn more than one subject matter at the same time.

      When teaching English to young learners, grammar should be taught naturally  not scientifically.
      Children learn language differently from adults. The children learn their first language naturally (informally) from parents and people around them. The language element, grammar in this case, is taught informally through real examples without giving any explanation. The correction also happens naturally by giving the correct example in conversation. In children, this situation does not only occur in their first language learning, but also in learning other language including English. That is why teachers should be able to imitate the situation when children learn their first language and bring the real experiences when teaching English. For example, in Javanese, when a child says, “Bapak nembe mangan” the correction which can be done by parents or people around them will supply the correct utterance only, “Bapak nembe dhahar”,  without giving any explanation to him why “mangan” is incorrect and should be changed into “dhahar”. The children language acquisition will be better by giving and drilling them many examples of the correct grammar so that they will get used to and be able to use them in daily conversation.

   Your teaching at the elementary school can be theme-based. Suppose we are teaching about a cat and relate it to Biology, Mathematics, Craft, Music, and Drama. Now we can list the vocabulary, the structures, and the ”doing” activities that can be possibly created.
      Answer:

      Topic: A Cat
      Vocabularies might be found:

·         Related to Biology:       
 mammal           head             body
 tail                   legs               eyes                                                                  
 nose                ears               fur                                                                     
 beautiful           eat                walk                                                                                    
 run    breath                  
                               
·         Related to Math:             
number        numbers        long                                                                 
short            count       
                                  
·         Related to Craft:           
 shapes              color             size                                                               
 big                   small              draw

·         Related to Music: 
sound              voice             loud 
weak               song              sing                                                              
listen    

·         Related to Drama:         
 character          story             act


Structures might be found:   1. Simple Present Tense
                                          2. Present Continuous Tense

Activities might be found:

·         Related to Math:            counting
·         Related to Craft: 
     making a cat 
     drawing
     coloring
·         Related to Music:           singing
·         Related to Drama: 
     acting   
     story telling
©2012 Belajar Bahasa Inggris SMA / SMK Online is powered by Blogger - Template designed by Stramaxon - Best SEO Template
Ping your blog, website, or RSS feed for Free